De hoogtepunten van Bali

Gepubliceerd door Marit Bakker op

Wij hebben aan het eind van onze rondreis door Azië Bali bezocht. Hier hadden we nog vier dagen voor over. In dit artikel zal ik beschrijven hoe we deze dagen hebben besteed.

Ubud

We hebben een dag een auto met chauffeur geboekt via Getyourguide om op het eiland de mooiste plekjes op te zoeken. Wij vonden het huren van een scooter niet veilig genoeg, omdat we niet ervaren zijn in het rijden van een scooter en het drukke verkeer van Bali. Ook is de bewegwijzering erg matig. Onze chauffeur wist veel leuke plekjes en had daardoor ook suggesties waar we heen zouden kunnen gaan en in welke volgorde.

Tegenungan waterval

Om 7 uur ’s ochtends werden we opgehaald vanuit ons hotel in Kuta. We reden als eerste naar de Tegenungan waterval. Hier waren we als een van de eersten aanwezig en daardoor konden we mooie foto’s maken. Je moet om bij deze waterval te komen wel trappen aflopen, maar dat is goed te doen.

Tegallalang rijstvelden

Vervolgens reden we naar de rijstvelden van Tegallalang. Onderweg kwamen we langs veel kunstwinkeltjes en veel houtwerk. Hier staat Ubud om bekend. Voor deze rijstvelden moet je entreebewijs kopen. Er zijn meerdere ingangen om naar beneden te gaan. Er is een ingang die dood loopt, maar toch hadden we die genomen, omdat we die kant op gepraat waren. Er staan namelijk op dat pad wel schommels en van die rieten bogen. Hier moet je extra voor betalen en daarom willen ze graag dat je daar langs gaat.

Tirta Empul

Daarna zijn we doorgereden naar de tempel Tirta Empul. Bij deze tempel stroomt heilig water. Om de tempel binnen te komen moeten mannen en vrouwen een rok/wikkel doek dragen. Deze kan je bij de ingang lenen. Ook moet lang haar vast in een staat of knot. Je ziet vooral de lokale bevolking in het water langs alle waterpunten gaan en offertjes afleveren. Als je ook in het water wilt moet je een speciale wikkeldoek lenen die in het water mag. Wij hadden niet de behoefte om in het water te gaan en het ritueel van de lokale mensen te verstoren, maar daar ben je vrij in.

Kabupaten Bagli en Kanto Lampo waterval

In de middag zijn we nog naar twee andere watervallen gereden: Kabupaten Bangli waterval en de Kanto Lampo waterval. Ook voor deze watervallen moet je met trappen naar beneden lopen. Om de Kanto Lampo waterval beter te bekijken en op de foto te zetten, moet je het water in. Er is een kleedruimte aanwezig, waar je je kan omkleden.

Kanto Lampo waterval

Kuta

Wij hadden een hotel in de badplaats Kuta. Deze stad staat bekend als surfspot. Er zijn hoge golven en daardoor zijn er veel surfers de hele dag in de zee. Als je wilt leren surfen zijn er ook veel surfscholen. De zee is door de hoge golven minder geschikt als je gewoon wilt zwemmen. Op het strand zijn veel verkopers van souvenirs, tours en massages.

Aan de boulevard van Kuta is het winkelcentrum ‘Beachwalk’. Hier zijn de grote merken in gevestigd. Rondom dit winkelcentrum in de zijstraten zijn de kleinere souvenirwinkels en restaurants. Een nadeel van Kuta vonden wij dat er geen of zeer kleine stoepen aanwezig zijn waardoor je niet erg lekker rondloopt.

Grab op Bali

Grab is op Bali gereguleerd. Op veel toeristische plekken mogen de Grab chauffeurs niet komen. Dit doet de overheid om lokale chauffeurs te stimuleren. Daarom hadden wij een auto met chauffeur geboekt voor een dag om Ubud en omgeving te bezoeken.

Nusa Lembongan

Wij hebben met een georganiseerde tour Nusa Lembongan bezocht. Lees daar hier meer over.